ⓘ Free online encyclopedia. Did you know? page 9

هالک شگفت‌انگیز (فیلم)

هالک شگفت‌انگیز نام دومین فیلم دنیای سینمایی مارول است که توسط مارول‌ استودیوز تولید و یونیورسال پیکچرز در سال ۲۰۰۸ توزیع شده است. این فیلم بر اساس سری داستان‌های کامیک شخصیت هالک از مارول کامیکس می‌باشد. لویی لتریر کارگردانی فیلم را برعهده داشته ...

هی رام

هی رام فیلمی هندی به کارگردانی کمال حسن است که در سال ۲۰۰۰ میلادی منتشر شد. شاهرخ خان و رانی موکرجی در این فیلم بازی کرده‌اند.

هیولاها علیه بیگانگان

هیولاها علیه بیگانگان فیلم پویانمایی سه‌بعدی محصول شرکت دریم‌ورکس انیمیشن آمریکا است که در ۲۰ مارس ۲۰۰۹ اکران شد. این فیلم قرار بود در ماه می ۲۰۰۹ اکران شود، ولی تاریخ اکران آن به ۲۷ مارس ۲۰۰۹ تغییر کرد. هم‌چنین نسخه دی‌وی‌دی و بلو-ری آن در ۲۹ سپ ...

هیولاهای هشت‌پا

هیولاهای هشت‌پا فیلمی است محصول سال ۲۰۰۲ و به کارگردانی الوری الکایم است. در این فیلم بازیگرانی همچون دیوید آرکت، کاری ورر، اسکات ترا، اسکارلت جوهانسون، داگ ای. داگ، ریک اورتون، لئون ریپی، مت زوچری، آیلین راین و ریلی اسمیت ایفای نقش کرده‌اند.

ادبیات داستانی رستاخیزی و پسارستاخیزی

ادبیات داستانی رستاخیزی و پَسا-رَستاخیزی نام زیرگونه‌ای از ژانر علمی-تخیلی است که به‌طور خاص به ماجراهای پیش آمده در فضای پس از فاجعه‌ای بزرگ می‌پردازد. در این زیرگونه اکثراً انسانیت نابود شده و جز اندکی از آن باقی نمانده و نجات‌یافتگان با تبعات ...

اسطوره‌آفرینی

اسطوره‌آفرینی یا ابداع افسانه، یک سبک روایی در ادبیات امروزی و فیلم‌سازی است که در آن یک مؤلف شخصاً مجموعه‌ای از افسانه‌ها و اسطوره‌های تخیلی خود را ابداع می‌کند. هنگامی که یک اسطوره یا افسانه در پی سده‌ها سنت شفاهی و تدریجی پدید نیامده باشد بلکه ...

انیمه

اَنیمه تلفظ یک سبک از طراحی با دست و پویانمایی رایانه‌ای است که خاستگاه آن ژاپن بوده‌است و معمولاً بر مبنای مانگا ساخته می‌شود. انیمه‌ها دارای خصوصیاتی از قبیل نقاشی‌های رنگارنگ، شخصیت‌های پرجنب و جوش، داستانی همراه با پیکار و نبرد و اغلب با موضو ...

اوسترن

اوسترن یا وسترن سرخ ، فیلم‌های وسترن شوروی و بلوک شرق است که به دو ژانر مرتبط تقسیم می‌شود: اوسترن شرقی که در استپ یا بخش‌های آسیایی شوروی می‌گذرد مانند محافظ شخصی. وسترن سرخ که در غرب وحشی آمریکا می‌گذرد مانند پسران خرس بزرگ ۱۹۶۶، آلمان شرقی. ای ...

جیدای‌گکی

جیدای‌گکی یک ژانر فیلم، تلویزیونی، بازی‌های ویدئویی و تئاتر در ژاپن است. معنای واقعی کلمه "درام دوره" است، جیدای‌گکی اغلب موضوعاتی در طول دوره ادوی تاریخ ژاپن، ۱۶۰۳–۱۸۶۸ را در بر می‌گیرد.

داستان بلوغ

در مطالعات ژانر، داستان بلوغ گونه‌ای داستانی در ادبیات و سینما است که به‌طور معمول در آن تمرکز داستان بر روی شخصیت اصلی است که در حال پا گذاشتن به سنین نوجوانی یا جوانی است و در سن بلوغ به سر می‌برد. در داستان بلوغ ، روند قصه برپایه دیالوگ یا مون ...

رمان تربیتی

رمان تربیتی یا بیلدونگسرمان در نقد ادبی به سنتی در رمان‌نویسی اروپایی اطلاق می‌شود که تمرکز داستان بر بلوغ و شکل‌گیری جهان عاطفی و ذهنی شخصیت اصلی داستان از دوره نوجوانی تا بزرگسالی و در تقابل با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه باشد. این ترکیب اولین بار ...

ژانر فاجعه

در مطالعات ژانری، فیلم فاجعه‌ای ، گونه‌ای داستانی در فیلم‌های سینمایی است که در آن تمرکز اصلی بر روی به تصویر کشیدن یک فاجعه است. در این دسته از فیلم‌ها معمولاً حادثه‌ای بزرگ رخ می‌دهد و شخصیت‌های داستان نیز در تلاش برای بقا و نجات خود هستند. فاج ...

ژانر فیلم

گونه یا ژانر فیلم برای دسته‌بندی فیلم‌ها بر اساس شباهت‌های موضوعی و داستانی که فیلم بر آن‌ها بنا شده‌است، به کار می‌رود. بیشتر نظریات در باب ژانر فیلم‌ها از مفاهیم نقد ژانر ادبی وام گرفته شده‌است. با توجه به موضوع ژانر در متن ادبی، روش‌های مختلفی ...

سینما و تئاتر گرجستان

توسعه و تکامل رشته فیلم‌برداری و فیلم‌سازی برای فرهنگ ملی گرجستان، کامیابی مهمی به‌شمار می‌آید. امروزه در گرجستان هرساله ده‌ها فیلم هنری، کارتون، علمی، عمومی، مستند و غیره ساخته می‌شود. تعدادی از فیلم‌های ساخت گرجستان در جشنواره‌های بین‌المللی و ...

سینما وریته

سینما - حقیقت یا سینما وریته یک سبک در فیلمسازی مستند است. نوعی سینمای غیرداستانی که در آن بر حضور دوربین و تعامل بین فیلم‌ساز و موضوع تأکید می‌شود. سینما وریته، سینمایی است بدون دکوپاژ قبلی، بدون صحنه‌بندی، غیردراماتیک و غیرروایی. این سبک فیلمسا ...

سینمای پست‌مدرن

پست مدرن به دسته‌ای از آثار سینمایی گفته می‌شود که تم‌ها و بن‌مایه‌ها و ایده‌های پست‌مدرنیستی را از طریق مدیوم سینِما بیان می‌کنند. فیلم‌های پست‌مدرن سعی در واژگون‌سازی قواعد رایج حاکم بر ساختار روایی و شخصیت‌پردازی ، دارد و تعلیق ناباوری مخاطب ر ...

سینمای سامورایی

سینمای سامورایی انگلیسی: Samurai cinema ‎ یا چانبارا ، به معنی فیلم مبارزه با شمشیر، نشان دهنده سبکی از سینمای ژاپن است که به زبان انگلیسی به نام سینما سامورایی شناخته می‌شود، و تقریباً با سینمای وسترن و فیلم پر زدوخورد آن معادل است. چانبارا یک ب ...

فیلم ترسناک

فیلم ترسناک یکی از ژانرهای فیلم است که در ابتدا خیلی تحت تأثیر فیلم‌های اکسپرسیونیسم قرار داشت. در این ژانر از عناصر ترس، نفرت و وحشت استفاده شده‌است. در این‌گونه فیلم‌ها از صحنه‌های خوفناک، ترسناک و فراطبیعی استفاده شده و معمولاً با ژانرهای فانت ...

فیلم جاس‌اروپایی

جاس‌اروپایی یا فیلم جاسوسی اسپاگتی ، ژانر ازفیلم‌های جاسوسی است که در اروپا، به ویژه در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا تولید می‌شود. صادقانه یا اینکه از فیلم‌های جاسوسی انگلیسی جیمز باند تقلید می‌کند موج اول فیلم‌های جاس‌اروپایی در سال ۱۹۶۴، دو سال پس ...

فیلم جنگی

سبک جنگی یکی از ژانرهای فیلم است که در مورد موضوعات مربوط به جنگ و معمولاً حماسی ساخته می‌شود. این فیلم‌ها بیشتر مربوط به جنگ‌های ارتش‌ها و سپاه‌ها توسط نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی دریایی و گاه در مورد اسیران جنگی، عملیات‌های مخفی نظامی و آم ...

فیلم رزمی

فیلم‌های هنرهای رزمی یک زیرمجموعه از فیلم‌های اکشن هستند که از هنرهای رزمی بسیاری برخوردارند. این نبردها معمولاً ارزش جذابیت های سرگرمی فیلم‌ها هستند و اغلب یک روش داستان سرایی و بیان شخصیت و توسعه است. فیلم های هنرهای رزمی معمولاً شامل انواع دیگ ...

فیلم سکسنتفاعی

فیلم سکسنتفاعی یا فیلم سکسثتماری یا فیلم سکس‌بهره‌بردار به سبکی از فیلم‌های بلند مستقل و کم‌هزینه گفته می‌شود که بیشتر در دههٔ ۱۹۶۰ میلادی رایج بود و در آنها، برهنگی فراوان و صحنه‌های سکسی غیر عیان وجود داشت. این فیلم‌ها بیشتر در سینماهایی خاص مو ...

فیلم صامت

فیلم صامت به فیلمی بدون صدا و اختصاصاً بدون دیالوگ می‌گویند. فکر ترکیب‌کردن فیلم‌ها با صدا یک ایده به قدمت خودِ سینماست، ولی به دلایل فنی، این امر تا قبل از سال ۱۹۲۰ میسر نشد. دوران فیلم‌های صامت به "عصر پردهٔ نقره‌ای" مشهور است. سینمای صامت با ف ...

فیلم صورتی

فیلم صورتی در وسیع‌ترین معنایش، شامل تمام فیلم‌های سینمایی ژاپنی می‌شود که در آن‌ها، برهنگی وجود دارد یا ارتباطی با آمیزش جنسی داشته باشند. این دسته‌بندی، تمام ژانرها را از قبیل درام، اکشن و سودجو دربرمی‌گیرد. فیلم‌های صورتی در اواسط دهه ۱۹۶۰ میل ...

فیلم علمی تخیلی

فیلم علمی تخیلی یک ژانر فیلم است که در آن از ترکیب توصیفاتی همچون داستان‌های علمی-تخیلی، ادبیات گمانه‌زن و دانش استفاده شده‌است. به‌طور کلی این فیلم‌ها در مورد پدیده‌های ساخته می شوند که از دید علم لزوماً پذیرفته نشده‌است.پدیده‌هایی همچون موجودات ...

فیلم مسیحی

فیلم مسیحی یک چتر واژه است برای فیلم‌هایی که تم، داستان، پیام اخلاقی و انسانی مرتبط با مسیحیت دارند، تولیدات پرفروش و جریان اصلی از فیلم ها با پیام ها یا داستان های انجیلی مانند بن هور ، ده فرمان ، مصائب مسیح، سرگذشت نارنیا: شیر، کمد و جادوگر و ک ...

فیلم ورزشی

فیلم ورزشی یک نوع از ژانر فیلم محسوب می‌شود که از ورزش به عنوان مضمون فیلم استفاده می‌کنند، یعنی که در آن یک رشته ورزشی یا یک رویداد ورزشی، یک ورزشکار را دنبال می‌کند و به‌طور برجسته‌ای نمایش داده می‌شود و از نظر انگیزه یا تفکیک‌پذیری در طرح تا ح ...

فیلم هیولایی

در مطالعات ژانری، فیلم هیولایی ، گونه‌ای داستانی در فیلم‌های سینمایی است که زیرمجموعه ژانر فاجعه محسوب می‌شود و در آن تمرکز داستانی بر روی مقابله شخصیت‌های داستان با یک یا چندین هیولا است. هیولاهای تصویرشده در این فیلم‌ها انواع بسیار مختلفی دارند ...

کایجو

ژانر ژاپنی از فیلم های هیولاهای غول پیکر است. ژانر کایجو زیرگونه ای از سبک فیلمبرداری توکوساتسو است. گودزیلا کایجو از فیلم گودزیلا در سال ۱۹۵۴ ، یکی از اولین فیلم های ژاپنی است که هیولایی غول پیکر را در خود جای داده است.این فیلم معمولاً به عنوان ...

واقع‌گرایی جادویی

رئالیسم جادویی یکی از شاخه‌های واقع‌گرایی در مکاتب ادبی است که در آن ساختارهای واقعیت دگرگون می‌شوند و دنیایی واقعی اما با روابط علت و معلولی خاص خود آفریده می‌شود؛ درواقع، رئالیسم جادویی، ترکیبی از واقعیت، افسانه و تاریخ است. در داستان‌هایی که ب ...

وسترن زاپاتا

یکی از زیرشاخه‌های وسترن اسپاگتی، وسترن زاپاتا است. در وسترن زاپاتا، دیدگاه‌های سیاسی شخصیت اصلی و جامعه پر رنگ می‌شوند. در این نوع از فیلم‌ها، تقابل و ایستادگی راهزن‌ها و بدمن‌های فیلم در برابر بی‌عدالتی و ستیز با سیستم حاکم، به شکلی افراطی معنا ...

وسترن فضایی

وسترن فضایی یک زیرسبک از علمی-تخیلی است که از مضامین و مفهوم وسترن در داستان‌های علمی-تخیلی استفاده می‌کند. تأثیرات ظریف ممکن است شامل اکتشاف مرزهای جدید و بی قانونی باشد، در حالی که تأثیرات آشکار تری ممکن است کابویهایی واقعی در فضا باشد که از تف ...

الکساندر آستروک

الکساندر آستروک نظریه‌پرداز و منتقد سینما و کارگردان بود. او با رشته‌ای از مقالات که در نشریه‌های فرانسوی فیلم نگاشت تأثیر زیادی در پیدایش موج نوی سینمای فرانسه داشت. مهم‌ترین رسالهٔ او رساله‌ای بود با نام تولد یک آوانگارد جدید: دوربین-قلم که در ...

راجر ایبرت

راجر جوزف ایبرت خبرنگار، منتقد فیلم و فیلم‌نامه‌نویس مشهور اهل آمریکا بود. راجر ایبرت در ۱۸ ژوئن ۱۹۴۲ در اربانا در ایالت ایلینوی به دنیا آمد. او در ۱۵ سالگی، گزارش مسابقات ورزشی دبیرستانش را برای یک روزنامهٔ محلی پوشش می‌داد و سپس سردبیر روزنامهٔ ...

آندره بازن

آندره بازن نظریه‌پرداز و منتقد فرانسوی فیلم بود که با رشته‌ای از مقالات به ایجاد و تأسیس نظریه‌ای موسوم به نظریه میزانسن همت گماشت. او در آنژه به دنیا آمد. بازن به همراه ژاک دونیول والکروز در سال ۱۹۵۱ نشریهٔ کایه‌دوسینما یا دفترهای سینمایی را تأس ...

بلا بالاژ

بِلا بالاژ ‏ نویسنده، شاعر، منتقد و کارگردان فیلم، نظریه‌پرداز سینما و کارشناس هنرهای زیبا اهل مجارستان بود. او برندهٔ جایزهٔ ملی کشوت در سال ۱۹۴۹ شد.

استن برکج

استن بِرَکِج) یک فیلم‌بردار، تدوین‌گر و کارگردان اهل ایالات متحده آمریکا بود. او را یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان سینمای تجربی می‌دانند. وی استاد دانشگاه کلرادو در بولدر بود و برندۀ جوایزی همچون "کمک هزینه گوگنهایم" نیز شده است. ویژگی مهم غالبِ فی ...

ژان لویی بودری

ژان لویی بودری نظریه‌پرداز فرانسوی فیلم است. نظریات او متأثر از روانکاوی ژاک لاکان و زیگموند فروید است. او به خاطر مطرح کردن ایدهٔ آپاراتوس در دو رسالهٔ تأثیرات ایدئولوژیک آپاراتوس و آپاراتوس معروف است.

وسیوالاد پودوفکین

وسیوالاد ایلاریونوویچ پودوفکین) کارگردان، نویسنده و هنرپیشه سینمای اتحاد جماهیر شوروی بود که سهم عمده‌ای در پیشبرد نظری جنبش مونتاژ شوروی داشت. نظریات او غالباً در تقابل با فیلمساز مهم دیگر آن دوره یعنی آیزنشتاین قرار می‌گرفت. از آثار مهم پودوفکی ...

فرانسوا تروفو

فرانسوا رولاند تروفو ‏ فیلمساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی برجسته فرانسوی بود. وی از پیشروان جریان موج نوی فرانسه محسوب می‌شد. اولین اثر سینمایی وی فیلم چهارصد ضربه، در زمرهٔ شاهکارهای سینمای دنیا و سه فیلم بلند آغازین موج نو قرار می‌گیرد. تروفو ...

مایا درن

مایا دِرِن) هنرپیشه، کارگردان و هنرمندِ رقص اهل ایالات متحده آمریکا و زادهٔ اوکراین بود. وی برنده جوایزی همچون کمک هزینه گوگنهایم بابت "آثار خلاقانه در فیلم" و نیز "جایزهٔ بزرگ بین‌المللی برای یک فیلم تجربی" در جشنواره فیلم کن ۱۹۴۷ شده است.

رائول روئیز

رائول روئیز سینماگر شیلیایی مقیم فرانسه بود. روئیز در دوران ۴۸ سالهٔ هنری خود ۱۱۳ فیلم را کارگردانی کرد و از این حیث یکی از سینماگران پرکار جهان محسوب می‌شود.

هانس ریشتر (هنرمند)

هانس ریشتر) یک نقاش، طراح گرافیک، هنرمند آوان-گارد، فیلم‌ساز تجربی، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم اهل آلمان بود. وی بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۶۱ میلادی فعالیت می‌کرد. نخستین مواجههٔ او با هنر نوگرا از طریق سوارکار آبی در سال ۱۹۱۲ بود و از سال ۱۹۱۴ با کوب ...

ژاک ریوت

ژاک ریوِت کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد سینمایی اهل فرانسه بود. او به همراه گروهی شامل فرانسوا تروفو، ژان-لوک گدار، اریک رومر و کلود شابرول از نسل فیلمسازان موج نوی سینمای فرانسه بودند که همگی فعالیت خود را با نوشتن نقد در مجله معروف کایه دو سی ...

اندرو ساریس

اندرو ساریس نظریه‌پرداز فیلم در ایالات متحده آمریکا است. او متولد بروکلین نیویورک است و استاد دانشگاه کلمبیا نیز بود. او بنیان‌گذار جامعه منتقدین فیلم آمریکا نیز هست. نظریهٔ اصلی او نظریهٔ مؤلف نام دارد که او این تئوری را در اصل با الهام از نظریه ...

کلود شابرول

کلود شابرول کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، بازیگر و تهیه‌کننده فرانسوی بود. وی یکی از بنیان‌گذاران موج نوی سینمای فرانسه به‌شمار می‌رفت. کلود شابرول طی پنجاه سال فعالیت در حوزهٔ فیلم‌سازی، بیش از ۷۰ فیلم و برنامه تلویزیونی ساخت و یکی از پرکارترین فیلم ...

سید فیلد

سید فیلد ، ، یکی از نظریه‌پردازان آمریکایی سینما در حوزهٔ فیلم‌نامه‌نویسی بود. او کتاب‌های گوناگونی دربارهٔ نحوهٔ نگارش فیلمنامه به تحریر درآورده است و هم‌اکنون فیلم‌نامه‌نویسان زیادی در سراسر دنیا از سرمشق سید فیلد در فیلم‌نامه‌نویسی تبعیت می‌کن ...

ریچیوتو کانودو

ریچُّتو کانودو ‏ نویسنده، شاعر، نظریه‌پرداز سینما، موسیقی‌شناس و نقاد ادبی ایتالیایی بود. عمده شهرت او به سبب ارائهٔ نظریه هنر هفتم در باب سینما است.

وینسنت کنبی

وینسنت کَنبی) منتقد فیلم و تئاتر اهل ایالات متحده آمریکا بود که در نیویورک‌تایمز قلم می‌زد. به گفته او: "کارگردان های معاصر آمریکایی دهه 1970 به شکل روزافزون با چنان تعمقی نماهای خود را می‌چینند که گویی به جای ساختن فیلم در کار ساختن بنای طاق نصر ...

مارسل لربیه

متولد ۱۸۹۰ در "پاریس" ، بعد از آنکه تحصیلات خود را در رشتهٔ حقوق و ادبیات به اتمام می‌رساند و مدتی بعنوان منتقد ادبی به فعالیت می‌پردازد به روزنامه‌نگاری روی می‌آورد. سپس به مدت چهار سال یعنی از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ به خدمت ارتش درآمده و در قسمت فیلم انج ...